Hoe subframes het voertuigonderstel versterken

 Hoe subframes het voertuigonderstel versterken
Subframes zijn structurele modules die ontworpen zijn om specifieke auto componenten te dragen, zoals de motor of de as en ophanging.

Het doel van het gebruik van een subframe in een auto is om hoge lokale belastingen te verdelen over een groter gebied van de carrosserie structuur en om trillingen en ruwheid te isoleren van de rest van de carrosserie. Subframes worden met bouten of lassen aan de carrosserie bevestigd. Geboute subframes zijn soms uitgerust met rubberen bussen of veren om geluid en trillingen te dempen. Een bijkomend voordeel is dat subframes afzonderlijk kunnen worden geassembleerd en geïntegreerd in het voertuig op een geautomatiseerde assemblagelijn wanneer dat nodig is. Als een natuurlijke ontwikkeling van een auto met een volledig chassis, worden aparte voor- en achteras subframes gebruikt in moderne voertuigontwerpen om het totale gewicht en de kosten te verminderen. As subframes kunnen verschillende vormen hebben en verschillende functies vervullen:

  • Subframes voor achter- en vooras
  • Perimeterframes die zowel de as als de motor dragen (mogelijk inclusief de transmissie en de volledige ophanging).

Eenvoudige as-subframes dragen meestal de as, de onderste controle-armen en het stuurhuis. Subframes die ook de motor en mogelijk andere componenten (bijvoorbeeld de transmissie) dragen, zijn vooral nuttig bij auto’s met voorwielaandrijving. Dergelijke complexere, maar ook duurdere ontwerpen zouden resulteren in een betere wegisolatie en minder omdat deze componenten niet meer rechtstreeks verbonden zijn met de hoofdstructuur van de carrosserie.

De subframes van de assen moeten stabiel zijn voor een uitstekend wegcontact, maar ook licht om een hoog comfort voor de inzittenden te garanderen, ongeacht de oneffenheden van het wegdek. Daarom zijn dit zeer interessante componenten voor de toepassing van aluminium:

  • Goed ontworpen aluminium modules hebben de vereiste sterkte en stijfheid voor as onderstellen.
  • Naast het algemene voordeel van lichtgewicht, vermindert lichtgewicht van on geveerde massa’s de trilling krachten en zorgt voor een soepeler rijgedrag.
  • De structurele functies van as-subframes vereisen vrij complexe geometrische vormen en de noodzaak om verschillende bevestigingspunten te integreren. Bijgevolg is het potentieel van de aluminium extrusie technologie en de verschillende hoogwaardige aluminiumgietmethodes voor de integratie van extra functies in een structureel onderdeel volledig benut worden.
  • Afhankelijk van het productievolume, kunnen de fabricagekosten van aluminium subframes worden gereduceerd door de toepassing van goed ontworpen aluminium gietstukken van hoge kwaliteit (reductie van assemblagekosten door integratie van onderdelen). Bovendien kan het eliminatie/reductie van assemblageverbindingen de algehele prestaties van het van het subframe.
  • De mogelijkheid om het aluminium subframe apart van de rest van het voertuig te monteren

Is het subframe van je auto aan vervanging toe? Op signeda.nl kun je terecht voor een uitgebreid aanbod aan subframes voor alle type auto’s.

Related post